Forum www.pionierzy40pp.pl Strona Główna www.pionierzy40pp.pl
Forum Grupy Rekonstrukcji Historycznej "Pionierzy 40 PP DL"
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Chcesz schudnąć przed Sylwestrem?
Kup Teraz a 30 dniową dietę otrzymasz za darmo!
Tylko 137 zł TRIZER + indywidualna dieta
Camionetta AS 42 "Sahariana"
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pionierzy40pp.pl Strona Główna -> Rekonstrukcja elementów umundurowania, oporządzenia i postaci strzelca.
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Krzyśku




Dołączył: 04 Maj 2009
Posty: 2016
Przeczytał: 10 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Żyrardów

PostWysłany: Nie 11:58, 30 Cze 2013    Temat postu: Camionetta AS 42 "Sahariana"



Jednen z pierwszych egzemplarzy Sahariany wyposażony w pustynne opony "Libia"

W latach 30-tych armia włoska używała w Afryce Wschodnie i Północnej pojazdów terenowych wyposażonych w ciężkie karabiny maszynowe, ale dopiero początki operacji w Libii przeciwko Brytyjczykom na jesieni 1940 r. ujawniły zalety wykorzystania przez wroga takich pojazdów. Niektóre z nich zostały przechwycone i używane przez Włochów podczas ich kontrofensywy w 1941 r. Włoska armia zdobyła dużą liczbę angielskich lekkich ciężarówek, które później częściowo zostały uzbrojone we włoskie karabiny maszynowe i lekkie działka. Włosi byli tak zadowoleni z ich używania, że w 1942 r. , że kilka AS 37 Autocarro Sahariano ( ciężarówki Sahara) zostały zmodyfikowane do takich uzbrojonych transporterów. Te nieopancerzone samochody były używane jako pojazdy wsparcia dla pojazdów opancerzonych (których brakowało na froncie) do patrolowania, zwiadu, a zwłaszcza w operacjach przeciwko British Long Range Desert Group.




9 września 1943 r. Żołnierze włoscy w Rzymie przed walką z Niemcami, kilka godzin po ogłoszeniu zawieszenia broni z Aliantami.

W lipcu 1942 r. sformowano w 10 pułku Arditi, niezależną kompanię (
(Indipendent Compagnie Camionettisti) jako elitarną jednostkę wyspecjalizowaną w zwiadzie dalekiego zasięgu i ofensywnych rajdach. Armia włoska zgłosiła zapotrzebowanie na uzbrojone wozy terenowe i przedsiębiorstwo SPA-Viberti zaproponowało dwa pojazdy., tj. Camionetta AS (A.S. = " Africa Settentrionale") 42 i Camionetta AS 43. Pierwszy z nich był oparty na podwoziu samochodu opancerzonego Autoblinda AB 41, a drugi na ciężarówce AS 37. Prototyp zaprezentowano 9 lipca 1942 r.
Model AS42 zwany jako Camionetta Desertica Modello 42 (przez żołnierzy określany jako Sahariana) byl produkowany od sierpnia 1942 r. choć zatwierdzono go dopiero w grudniu 1942 r. Pojazd ten nie był opancerzony, z silnikiem z tyłu i dużą przestrzenią dla pięcioosobowej załogi w środku kadłuba. Pojazd przewoził 4 kanistry wody z przodu i 20 kanistrów benzyny po bokach oraz amunicję i jedzenie odpowiednie do długości operacji. Uzbrojenie stanowiły zazwyczaj karabin maszynowe Breda mod. 37 o kal. 8 mm w towarzystwie albo 20 mm działka przeciwpancernego Solothurn albo 20 mm działka przeciwlotniczego Breda mod.35 albo działa 47/32. Podwozie i części napędu były z wozu opancerzonego AB 41. Radiostacje dalekiego zasięgu zamontowano tylko na kilku egzemplarzach, używanych jako wozy dowodzenia, które były uzbrojone tylko w karabin maszynowy. Otwarty przedział załogi był chroniony przed deszczem rozkładanym brezentowym dachem/blandeką.
W styczniu 1943 r. wprowadzono Camionettę II (Sahariana II lub Metropolitana), w której dodano 2 dodatkowe skrzynie z tyłu i 2 długie kontenery po bokach zamiast 10 kanistrów. Zaprzestano też montowania ekranów przeciwko piaskowi po bokach.



Pojazd był udaną konstrukcją, ale drogą i mechanicznie skomplikowaną. Około 80 szt. przekazano do Raggruppamento Sahariano, to 10° Reggimento Arditi, a po kilka sztuk do szkół wojskowych i mniejszych jednostek. 26 szt. zostało użytych w Libii i Egipcie od października 1942 r. i w Tunezji od stycznia 1943 r., a ponadto 18 szt. Saharian II w obronie Sycylii od sierpnia 1943 r. w II batalionie 10 pułku Arditi. Wiele AS 42 zostało zniszczony podczas bombardowania fabryk i w czasie ataków lotnictwa podczas ich przewozu.
Kilka sztuk użyto w walkach przeciwko niemieckim spadochroniarzom w Rzymie w dniach 9-10 września 1943 r., po zawieszeniu broni między Włochami a Aliantami. Co ciekawe 6 szt. (według innych źródeł 7-9 i 46 żołnierzy) zostało włączonych do 2. Fallschirmjäger Division "Ramke" ( 2 niemieckiej dywizji spadochronowej) wraz z ich włoskimi załogami i trafiły na front wschodni na Ukrainie, gdzie zostały utracone w walkach zimą 1943/1944 r. 10 szt. pozostało w Rzymie w ramach Włoskiej Policji Afrykańskiej (Polizia Africa Italiana), z których jeden został zniszczony przez Shermana, gdy Amerykanie wkraczali do Rzymu 4 czerwca 1944 r. Aie żołnierze Repubblica Sociale Italiana ani sami Niemcy nie używali AS 42. Według innych źródeł batalion "Barberigo" z X-mas lubi inna jednostak RSI była wyposażona w 2 szt. Sahariany zdobytymi w Rzymie, które wzięły udział w walkach pod Anzio-Nettuno na początku 1944 r., potem na froncie wschodnim i w końcu we Francji.
Po wojnie pozostałe AS 42 Sahariana II były i używane do połowy lat 50-tych przez włoską Policję. Takie wozy miały 6-osobową załogę i byly wyposażone w radio.





Październik 1943 r. Sahariana II na froncie wschodnim


Jeszcze jedna fotka z frontu wschodniego...




Wnętrze Sahariany. Po prawej stronie kierownicy mocowanie pod podstawę do Bredy mod. 37


Rzym 1944 r. Sahariany w służbie PAI (Polizia Africa Italiana)

Pierwsze Sahariany AS 42 były malowane na kolor piaskowy. Większość Sahariana II była malowana na standardowy włoski, trzy-kolorowy kamuflaż z średniozielonymi, czerwonobrązowymi plamami na tle piaskowym. W takim kamuflażu walczyły od wiosny 1943 r. Po wojnie Policja używała tych pojazdów malowanych na czerwono. Na pojazdach nie malowano oznaczeń numerycznych. Używano tylko tablic rejestracyjnych.





W służbie włoskiej Policji. Lata 50-te.

Waga pojazdu (netto): 4500 kg (wg. innych źródeł AS 43 - ok. 4000 kg)
Waga pojazdu (brutto) 6000 kg
Długość - 5,62 m
Szerokość - 2,26 m
Wysokość - 1,80 m
Prześwit pod podwoziem - 35 cm
Silnik: SPA Abm 1, 6 cylindrów w rzędzie, benzyna, 100 KM i 2,700 rpm (?), chłodzony wodą.
Skrzynia biegów: 6 do przodu, 1 do tyłu
Maksymalna prędkość na drodze: 80 km/h (wg. innych źródeł AS 43 - do 100 km/h)
Zasięg: 300 km, do 1100 km przy wykorzystaniu 20 zapasowych
kanistrów (wg. innych źródeł AS 43 - od 500 km do 1400 km)
Jazda stromotorowa: do 23 stopni ( jesli to znaczy "Gradient 23" stopnie)
Głębokość brodzenia: do 70 cm


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Krzyśku dnia Nie 17:26, 30 Cze 2013, w całości zmieniany 7 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Krzyśku




Dołączył: 04 Maj 2009
Posty: 2016
Przeczytał: 10 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Żyrardów

PostWysłany: Nie 13:05, 30 Cze 2013    Temat postu:

Jeszcze parę fotek:







[img]http://www.ww2incolor.com/d/562800-4/camionettasaharianaprimopiano1[/img]
i to samo w kolorze:
[img]http://www.ww2incolor.com/d/562673-4/camionettasaharianaprimopiano[/img]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Krzyśku dnia Nie 13:28, 30 Cze 2013, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Krzyśku




Dołączył: 04 Maj 2009
Posty: 2016
Przeczytał: 10 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Żyrardów

PostWysłany: Nie 13:31, 30 Cze 2013    Temat postu:

Wóz ze 103 kompania 10 pułku Arditi, Tunezja marzec 1943 r.




Camionetta zniszczona na via Nazionale w centrum Rzymu:
[img]http://www.ww2incolor.com/d/6138904/camionettasaharianacolpita2[/img]

Przedział załogi. Wnętrze:










Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Krzyśku dnia Nie 13:47, 30 Cze 2013, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Krzyśku




Dołączył: 04 Maj 2009
Posty: 2016
Przeczytał: 10 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Żyrardów

PostWysłany: Nie 17:25, 30 Cze 2013    Temat postu:

Tunezja 1943 r.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wojak33




Dołączył: 22 Wrz 2009
Posty: 954
Przeczytał: 11 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Grodzisk Maz.

PostWysłany: Pon 11:38, 01 Lip 2013    Temat postu:

z pomysłów które mieliśmy podczas święta pułkowego może wyjść coś dobrego. Krzyś podał powyżej wymiary Sahariany a wg wikipedii wymiary pojazdu o którym mówiliśmy (celowo bez nazwy bo to część forum ogólnodostępna Wink są następujące:

Długość 5,75 m
Szerokość 2,35 m
Wysokość 2,31 m
Prześwit 0,43 m

zużycie paliwa na drodze to teoretycznie 30 lit/100 km Smile


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wojak33 dnia Pon 12:03, 01 Lip 2013, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kangur AIF




Dołączył: 08 Sty 2012
Posty: 178
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 15:12, 01 Lip 2013    Temat postu:

wojak33 napisał:
z pomysłów które mieliśmy podczas święta pułkowego może wyjść coś dobrego.

Twisted Evil Cool


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Tomek




Dołączył: 06 Maj 2009
Posty: 822
Przeczytał: 13 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 18:57, 01 Lip 2013    Temat postu:

Mówiłem że się nadaje....

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wojak33




Dołączył: 22 Wrz 2009
Posty: 954
Przeczytał: 11 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Grodzisk Maz.

PostWysłany: Pon 20:41, 01 Lip 2013    Temat postu:

pozostaje podjąć decyzje, znaleźć spawacza z pomyślunkiem i... zastanowić się nad rentownością produktu gotowego przez pryzmat transportu na imprezy.
A swoją drogą poczujcie klimat gdybyśmy no za rok w Olkuszu przyjechali Saharianą Smile


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Krzyśku




Dołączył: 04 Maj 2009
Posty: 2016
Przeczytał: 10 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Żyrardów

PostWysłany: Pon 22:12, 01 Lip 2013    Temat postu:

Co do wykorzystania, to uważam, ze auto nadaje się na imprezy drugowojenne z tematyki:

a) Afryka 1942-1943
b) Sycylia 1943
c) Anzio 1944
d) Ukraina i front wschodni 1943/1944
e) Francja 1944/1945

Nie jest to bogata jakoś tematyka pod względem ilości imprez w Polsce, ale mimo to jestem za.

Jeszcze jedna fotka z Europy:
[img]https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQbg-L4o1XaBcOlsWWYwvKshYMCcaWJC0hF3izp4pBdIG89KBbb[/img]


Kamuflarz kontynentalny:


I jeszcze:


Radiostacja RN5 wmontowana do Camionnetty AS 42 tipo II oraz przenośna radiostacja TXO-OC3 m.in. do tych wozów


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Krzyśku dnia Wto 8:39, 02 Lip 2013, w całości zmieniany 4 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Krzyśku




Dołączył: 04 Maj 2009
Posty: 2016
Przeczytał: 10 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Żyrardów

PostWysłany: Wto 8:29, 02 Lip 2013    Temat postu:

Na modelach też wida ciekawe detale:




















Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Haken




Dołączył: 26 Sty 2011
Posty: 864
Przeczytał: 10 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Wto 8:54, 02 Lip 2013    Temat postu:

Jaka jest średnica kół w taj Saharianie ?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wojak33




Dołączył: 22 Wrz 2009
Posty: 954
Przeczytał: 11 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Grodzisk Maz.

PostWysłany: Wto 17:11, 02 Lip 2013    Temat postu:

możemy budowę zacząć od tego Smile
[link widoczny dla zalogowanych]

na oponach (w modelu) jest napisane 11 25 x 24 wiec chyba 24 calowe felgi:)

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wojak33 dnia Wto 17:27, 02 Lip 2013, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Krzyśku




Dołączył: 04 Maj 2009
Posty: 2016
Przeczytał: 10 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Żyrardów

PostWysłany: Wto 21:21, 02 Lip 2013    Temat postu:

http://www.youtube.com/watch?v=idZnf0_S41g

Nasz wóz w akcji, a w zasadzie nawet 4 szt....


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Krzyśku dnia Wto 21:32, 02 Lip 2013, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wojak33




Dołączył: 22 Wrz 2009
Posty: 954
Przeczytał: 11 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Grodzisk Maz.

PostWysłany: Wto 21:40, 02 Lip 2013    Temat postu:

Krzyśku napisał:
http://www.youtube.com/watch?v=idZnf0_S41g

Nasz wóz w akcji, a w zasadzie nawet 4 szt....


Bardzo ciekawa kronika! Pluton takich samochodów panc stanowił naprawdę dużą siłę ognia.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kangur AIF




Dołączył: 08 Sty 2012
Posty: 178
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 22:12, 02 Lip 2013    Temat postu:

Krzyśku napisał:
http://www.youtube.com/watch?v=idZnf0_S41g

Jak widzę montowane na nich były nawet zdobyczne km-y - w kronice kolesie strzelają z Vickers-a 'K' jakie montowano na pojazdach LRDG i SAS Smile

Po za tym zdobyczny Willys LRDG/SAS... Very Happy


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pionierzy40pp.pl Strona Główna -> Rekonstrukcja elementów umundurowania, oporządzenia i postaci strzelca. Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
Strona 1 z 3

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin