Forum www.pionierzy40pp.pl Strona Główna www.pionierzy40pp.pl
Forum Grupy Rekonstrukcji Historycznej "Pionierzy 40 PP DL"
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Quiz pionierski.

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pionierzy40pp.pl Strona Główna -> Humor i ciekawostki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Szpicber




Dołączył: 09 Maj 2009
Posty: 2449
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Pią 21:51, 08 Lut 2013    Temat postu: Quiz pionierski.

Mam pewną zagadkę dla dociekliwych zarówno naszych pionierów(członków stowarzyszenia), historyków jak i fascynatów wojskami inżynieryjnymi IIRP. Pytanie brzmi nastepująco; jaki rodzaj kładki bojowej (w tym wypadku zastępczej) pod względem jego walorów wykorzystania w warunkach bojowych okazał się najlepszy(chodzi o jej nazwę)? Jako podpowiedź mogę dodać iż po raz pierwszy zastosowano ją w 1935r. (a więc na pewno nie chodzi o P29).
Nad nagrodą dla pierwszego kto odpowie poprawnie wspólnie się zastanowimy (i nie będzie to w nagrodę jej wykonanie:) ).
Będą możliwe pytania naprowadzające (bo zagadka nie jest łatwa). Powiedzmy że na poprawną odpowiedź czekam do końca lutego.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Szpicber dnia Pią 21:57, 08 Lut 2013, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Szpicber




Dołączył: 09 Maj 2009
Posty: 2449
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Pon 10:55, 25 Lut 2013    Temat postu:

No i cóż nikt się nie pokusi odpowiedzieć na tą zagadkę?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Szpicber




Dołączył: 09 Maj 2009
Posty: 2449
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Pią 17:52, 01 Mar 2013    Temat postu:

No tak chyba rzeczywiście była za trudna, a sam sobie nie będę gratulował skoro znałem odpowiedź. Chodzi o tzw. kładkę krakowską. Jeśli ktoś będzie zainteresowany bliższymi informacjami na jej temat to chętnie służę.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wojak33




Dołączył: 22 Wrz 2009
Posty: 995
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Grodzisk Maz.

PostWysłany: Pią 18:04, 01 Mar 2013    Temat postu:

Ja tak chciałem odpowiedzieć ale nie chciałem się wyrywać i nielubię krakusów Wink

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
pi.ko




Dołączył: 14 Wrz 2009
Posty: 847
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bydgoszcz

PostWysłany: Pon 9:34, 04 Mar 2013    Temat postu:

A jakieś zdjęcia, albo opis jak to cudo miało wyglądać?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Szpicber




Dołączył: 09 Maj 2009
Posty: 2449
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Wto 15:04, 05 Mar 2013    Temat postu:

Co nieco napiszę Piotrze, ale całość jest obszerniejsza i ewentualnie przy okazji przekażę szczegóły. Otóż w "Przeglądzie Piechoty" z 1939r. zeszyt 6, mjr. Chlebowski opisuje na czym polegały jej zalety i wady oraz jej budowę. Tak jak wspomniałem pierwszy raz zastosował ją mjr. Schubert w 1935r. w Krakowie stąd jej potoczna nazwa. Okazała się być zdecydowanie najlepsza pośród wszystkich do tej pory używanych kładek bojowych. Przede wszystkim nie wymagała używania materiałów gotowych przewożonych przez oddział (jak np. przy P29 worki) ale używano materiału dostępnego na miejscu, bo trochę desek ze stodoły czy płotu zawsze można znaleźć a i o drągi drewniane nietrudno. Kładka była budowana z takich samych członów co przy zniszczeniu jednego lub dwóch dawało się łatwo zastąpić kolejnym. Każdy element gotowy kładki (tzw. tratewka) była w kształcie litery H. Z tym że poprzeczka tej litery to były w tej kładce dwie deski położone na podwójnych kłodach (drągach) ze sobą związanych będących w pionie kreskami tej litery. Z kolei łączenie tych pionowych kresek ze sobą poprzez wiązanie ich z sąsiednią tratewką dawały stałą kładkę HHHHHHH. Tak w ogólnym skrócie ona wyglądała.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Haken




Dołączył: 26 Sty 2011
Posty: 939
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Wto 16:39, 05 Mar 2013    Temat postu:

ciekawe jak się zachowywało na wodzie pod ciężarem piechura Smile

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Haken dnia Wto 16:40, 05 Mar 2013, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Szpicber




Dołączył: 09 Maj 2009
Posty: 2449
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Wto 20:41, 05 Mar 2013    Temat postu:

Okazało się że bardzo dobrze się zachowywała, stąd zalecenie dla dowódców plutonów pionierów aby się z nią zapoznali i przećwiczyli ze swoimi żołnierzami. Element tej kładki (pojedyncza tratewka) nie przekraczała 2m długości (ich długość w zależności od grubości desek na pomost, można było złożyć podwójne deski, aby nadać jej odpowiednią wytrzymałość). Przy dobrym zakotwiczeniu obu końców kładki na brzegach była naprawdę stabilna. W porównaniu np. z P29 nie potrzebny był wsad do worków (słoma) o który w okresie zimowym było trudno. Z resztą jak popatrzysz sobie na zdjęcia przepraw na Bzurze z 1939r., to zobaczysz że wykorzystywano do tego celu wszystko co było pod ręką np. drzwi i takie przeprawy budowano w rzeczywistych warunkach bojowych.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Haken




Dołączył: 26 Sty 2011
Posty: 939
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Wto 22:00, 05 Mar 2013    Temat postu:

Może kiedyś spróbujemy? Wink

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
pi.ko




Dołączył: 14 Wrz 2009
Posty: 847
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bydgoszcz

PostWysłany: Wto 22:27, 05 Mar 2013    Temat postu:

Dzięki za namiar, poczytam.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pionierzy40pp.pl Strona Główna -> Humor i ciekawostki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin